Mix - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Kit - WaarBenJij.nu Mix - Reisverslag uit Mae Sot, Thailand van Kit - WaarBenJij.nu

Mix

Door: Kit Weissman

Blijf op de hoogte en volg Kit

12 Juni 2008 | Thailand, Mae Sot

12 juni 2008

Ik start de dag vroeg. Had de wekker gezet en dat bleek wel nodig, want ik kon maar moeilijk opstaan. Vanochtend neem ik een kijkje op de markt in Mae Sot in de hoop er verschillende tribes te zien.

Ik loop door twee smalle stegen voor ik op het marktplein kom. In de stegen wordt vlees en vis verkocht, en padden, aalen, slakken, en een variatie van gedroogde huiden om op te kauwen. Er zijn lichees zo dik dat ze niet in de palm van een hand passen. Dit zijn de lekkerste lichees die ik ooit heb geproefd. Ik zie "pan", de kauwtabak/-kruiden uit India en de geblokte overhemden waar de zuid Indiase mannen graag in rondlopen.
De verkopers en klanten zijn een prachtige mix van cultuur en afkomst. Ik zie vrouwen die hun knot met een kam op zijn plaats houden en meisjes met bloemen in het haar. Het haar tot op de heupen, populair in India en Nepal is hier ook weer te zien. De mannen dragen longis (een omslagdoek) in plaats van een broek en de vrouwen sarongs en korte nauwe bloesjes. Zowel mannen als vrouwen hebben hun gezicht versierd met Tanaka, een goudgele poeder die voornamelijk op de wangen en door sommigen over het hele gezicht wordt gesmeerd. Soms zijn het vegen, maar vaak is het zo opgebracht dat het prachtige figuren op het gezicht maakt. Het gebruik van Tanaka is eigen aan de Birmezen die hier in de meerderheid lijken te zijn. Veel Birmezen zijn Islamitisch, dus zijn er automatisch ook geiten aanwezig in de omgeving. Ik zie regelmatig vrouwen die half of geheel gesluierd zijn. Schoolkinderen komen in uniform langs, de jongens kunnen kiezen tussen een longi of een broek, de meisjes tussen een korte of lange rok. Ook zij zijn versierd met Tanaka.

Ik zit op een bank bij de brommer taxis, ietwat verscholen zodat ik foto's kan maken zonder dat ik andere mensen daarmee stoor. Tegenover mij is een politie box -een anderhalve meter brede politiehelm op palen met twee stoeltjes eronder en een bord ervoor. De dienstdoende verkeersagent heeft het druk vanochtend. Het valt me op hoe ijverig hij bezig is het verkeer te regelen, dat zie je hier eigenlijk niet vaak hier, meestal zitten ze in een groepje te klessebessen als ze niet bezig zijn mensen te bekeuren. Misschien denkt de arme man dat ik hem in de gaten houd vanochtend?
Een maand geleden zijn in Thailand twee wetten ingevoerd die niet onopgemerkt zijn gebleven: geen mobieltje aan het oor tijdens het rijden en niet roken in openbare gelegenheden. Een jongen die op de fiets aan het telefoneren is wordt dan ook subiet langs de kant gezet en gaat op de bon. Ondertussen raakt het verkeer in de knoop, want rijden gaat hier meer op z'n Indiaas dan op zijn Thais. Verkeer dus in verschillende richtingen op beide helften van de weg.

Ik zie echter geen hill tribes op de markt en dat verbaast me. Toen ik gisteren Mae Sot inreed leken de straten vol met leden van de Hmong tribe, maar ze zijn als sneew voor de zon gebleken op deze warme ochtend. Jammer wel, maar ik hoop ze verder naar het noorden nog wel een paar keer tegen te komen.

PS: heb ook een videobericht vanuit Mae Sot op de site gezet. Zie videos.
PPS: als je de video in een keer, met geluid wil zien, klik dan twee keer op play (driehoekje linksonder het filmpje) om het op pauze te zetten. Wacht dan tot de grijze balk op 100% staat en voila!


  • 14 Juni 2008 - 19:16

    Michiel:

    Leuk om weer wat van je te lezen en te zien! Zoals je verteld over die markt... Da's toch veel mooier en leuker dan de saaie donderdagse weekmarkt hier bij het winkelcentrum!

    Weer een dikke kus ne hopenlijk tot snel!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Mae Sot

Pilgrim zonder doel

Recente Reisverslagen:

02 Juni 2009

Zonnig

06 April 2009

Lente

28 Januari 2009

chúc mung nam moi!! - happy new year!!

15 Januari 2009

You are being served

15 December 2008

BVN
Kit

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 159491

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 30 April 2012

Stilte in de storm

10 Oktober 2011 - 29 April 2012

Het leven is een groot festival!

30 April 2010 - 29 April 2011

Het nodige geluk

30 November 2007 - 10 April 2009

Pilgrim zonder doel

16 Juni 2004 - 22 Juni 2007

Drie jaar en zes dagen snuffelen

Landen bezocht: