Tet in het water gevallen - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kit - WaarBenJij.nu Tet in het water gevallen - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Kit - WaarBenJij.nu

Tet in het water gevallen

Door: Kit Weissman

Blijf op de hoogte en volg Kit

07 Februari 2008 | Vietnam, Hué

07 februari 2008

Tet, het Chinese Nieuwjaar, is vannacht officieel begonnen en daarmee het vijf dagen durende feest. We bevinden ons nu in het jaar van de rat. Gisteravond rond een uur of tien waren de eerste tekenen daar: trucks met groepen van trommelaars in hun laadbak rijden door de stad en maken zoveel mogelijk lawaai. De boze geesten moeten worden verjaagd. Het is duidelijk te horen tot in mijn kamer aan toe. Op mijn sokken neem ik een kijkje op het balkon dat nat is van de regen. De muzikanten zijn allemaal in het rood gekleed en hun kleding heeft gouden borduursels en banden. De broeken zijn wijd, de shirts lang en de mannen, het zijn uitsluitend mannen, dragen rode hoofdoeken. Ze slaan op de trommels met stokken, het geeft een imens geluid dat je kan voelen in je buik.
In een van de winkels klinkt het Happy New Year lied van Abba. Je hoort het hier overal, ook op de mobiele telefoons. Je zou er gillend gek van worden, maar de Vietnamezen vinden het prachtig. Vlak na Abba hoor ik "Highway to Hell" en schiet in de lach.

De meeste rolluiken van de huizen in de straat zijn gesloten. Achter de paar die wel open zijn staan de deuren open en voor de deuren staan tafels met lekkernijen en symbolen van rijkdom en geluk uitgestald. Een paar mensen zijn vuurtjes aan het stoken op straat, in het vuur verbranden ze de dingen die op eerder op de tafels stonden. De buurvrouw is net bezig papier te verbranden. Er gaat wat voedsel achteraan; de rijst wordt over de straat uitgestrooid. Er staan blokjes rood papier op tafel en een paar papieren laarzen die met goudkleurig papier zijn versierd. Het zijn de het soort laarzen die in China wellicht een paar eeuwen geleden werden gedragen: stompe neuzen en hoge zolen. Ik vraag me af wat die symboliseren.

Om twaalf uur begint het vuurwerk. Het wordt vlak bij de rivier afgestoken, maar omdat het miezert raakt de lucht boven de rivier al snel helemaal grijs van de rook en na kwartier is door de rook het vuurwerk bijna niet meer te zien. Het is jammer, want wat ik ervan kon zien was prachtig.
Vanwege het weer heb ik ongelooflijk weinig zin er nog opuit te gaan en de Vienamezen kennende zullen de feesten sowieso bij hen thuis afspelen. Ik houd het voor vanavond voor gezien.

  • 09 Februari 2008 - 10:31

    Hetty Weissman:

    Lieve Kitje,
    Jammer dat het nog steeds slecht weer is. Vietnam is zo prachtig maar dan moet wel de zon schijnen.
    Dikke kus Paps en Mams

  • 09 Februari 2008 - 11:14

    Lilian Lucas:

    Hi Kit, nou dat klinkt niet veel belovend, zo'n nat begin van het nieuwe jaar, maar ja misschien is dat natte daar wel juist een goed voorteken. Happy new year, kus Lilan.

  • 09 Februari 2008 - 17:32

    Lynda:

    Aha! I found a blog you keep updated! Now if only I could read it...:-) Is it Dutch?

  • 11 Februari 2008 - 10:09

    Nienke Stuiver:

    Hee Kittekat! Ondanks het slechte weer zijn mijn moeder en ik wel jaloers op je hoor! Wat heerlijk dat je in Vietnam bent, ik zie het zo voor me! Toch is het natuurlijk fijner als het weer beter is... ach ja, lullen over het weer zit ons Nederlanders in het bloed... Probeer in één van de tempels te kijken met Tet, dat is ongelooflijk! (je kunt niet meer ademen, ZO ONTZETTEND veel Wierook!!) Nog veel plezier en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

    Dikke kus
    NIENKE

  • 11 Februari 2008 - 18:00

    Carola:

    Jaaaa tempels kijken, die vond ik ook zoooo onwijs in Hue. Veel plezier, ondanks de regen!

    Liefs uit De Bilt

  • 27 Februari 2008 - 08:56

    Hilde Vd Engel:

    Hi Kit!

    Ik heb mij opgegeven voor ieder nieuw bericht, erg leuk om te lezen allemaal! Ik mail je later uitgebreider, ga ik even voor zitten komend weekend.

    Hilde

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Hué

Pilgrim zonder doel

Recente Reisverslagen:

02 Juni 2009

Zonnig

06 April 2009

Lente

28 Januari 2009

chúc mung nam moi!! - happy new year!!

15 Januari 2009

You are being served

15 December 2008

BVN
Kit

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 159300

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 30 April 2012

Stilte in de storm

10 Oktober 2011 - 29 April 2012

Het leven is een groot festival!

30 April 2010 - 29 April 2011

Het nodige geluk

30 November 2007 - 10 April 2009

Pilgrim zonder doel

16 Juni 2004 - 22 Juni 2007

Drie jaar en zes dagen snuffelen

Landen bezocht: