Tuftuf - Reisverslag uit Chiang Dao, Thailand van Kit - WaarBenJij.nu Tuftuf - Reisverslag uit Chiang Dao, Thailand van Kit - WaarBenJij.nu

Tuftuf

Door: Kit Weissman

Blijf op de hoogte en volg Kit

19 April 2008 | Thailand, Chiang Dao

Tweede dag in Chiang Dao.

Ik heb harstikke goed geslapen en wordt maar moeilijk wakker. Wat een verschil is dit van het bed en de rust met mijn verblijf in Chiang Mai bij Mijo en Eun Jeoung op de kamer. Ik voel me uitgerust.

Ik heb op de kaart in de LP gekeken, maar kon er niet veel bijzonders in ontdekken op de Chiang Dao grotten na. Ik wil daar vandaag wel een kijkje gaan nemen, maar ik ben zeker niet van plan veel geld er voor uit te geven. Ik heb al genoeg grotten gezien in mijn leven. Gisteren, op weg naar het resort waar ik nu verblijf heb ik borden gezien met aanwijzingen naar monumenten en hotsprings. Dat lijkt me een goed idee. Maar eerst een kom rijstsoep in het restaurant.

Ik rijdt de weg buiten het resort helemaal af tot ik bij het Chiang Dao National Park terecht kom. De entreeprijs is aanzienlijk en vijf keer zo veel als voor een Thai. Twee keer zou ik nog begrijpen, maar vijf keer niet. Ik geloof dus ook niet dat de regering 80% subsidie geeft aan de Thai om het park te bezoeken, dus dit riekt naar diefstal. Buiten dat staat mijn budget dit soort uitgaven niet toe en vind ik het niet belangrijk genoeg om het toch te doen. Ik keer om. Ik rijdt richting waterval en hotspring en kom iedere keer weer hetzelfde fenomeen tegen. Maar de wegen die naar deze waterpartijen leiden zijn prachtig, dus blijf ik lekker op deze manier de omgeving verkennen. Op een gegeven moment kom ik bij een bord waar Ban hulpeldepup water op staat en nu ben ik nieuwsgierig. Wat voor water zouden ze daarmee bedoelen. Ik rijd tussen de graanvelden en de bananenplantages door de landweg af. De grond hier heeft de kleur van cacao en ziet er goed genoeg uit om te eten. Ik kan me goed voorstellen dat alles dat je in deze grond stopt groeit en bloeit. Ik kom terecht bij een vijver van zeg maar tachtig bij tachtig meter, met daarnaast een cacaokleurige modderpoel. Zowel in de modderpoel als in de vijver zijn een hoop mensen bij elkaar gekomen. Velen lopen, bruin van de modder, in de blub te waden. Ze lijken op zoek naar iets, maar het wordt me niet duidelijk wat precies. In de vijver is men bezig vissen te vangen. Sommigen vissen met werpnetten en anderen met een soort van Chinees net aan een stok. Het is een vreemd soort van hengel geworden en zo te zien is het geen succesvolle manier van vissen. Ik blijf staan kijken tot het me te warm wordt in de zon en rijdt dan terug naar de hoofdweg. Ik heb nog geen honderd meter gereden of ik zie een slang van meer dan twee meter over de weg schieten. Ik stop meteen en de slang ook. We bekijken elkaar een paar seconden van niet meer dan anderhalve meter afstand en ik grijp naar mijn camera. Maar de slang blijkt cameraschuw en gaat er met onvoorstelbare snelheid vandoor. Ik wist niet dat slangen zich zo snel voort konden bewegen, ik schrik er een beetje van. Ik ben helemaal vervuld van het voorval en geniet nog lange tijd na van de ontmoeting. Het is de eerste keer dat ik zo'n grote slang in het wild zie en ik weet of het een giftige slang was, maar hij zag er zeker niet aaibaar uit. Het merendeel van zijn lijf was ongeveer zo dik als mijn onderarm en twee delen waren zo dik als mijn bovenarm. Ik denk haast dat hij er niet lang geleden rat op het menu stond.
Ik rijdt terug naar Chiang Dao, koop een ijsthee bij de 7/11 en rijdt door naar de grotten.

De toegangsprijs tot de grotten is ongelooflijk redelijk en gelijk voor elke bezoeker. Je kan een behoorlijk stuk van de grotten zien zonder een gids en ik heb niet het gevoel iets gemist te hebben zo. Ik ben vooral gecharmeerd van de prachtige beelden die overal in de grotten staan en van de vleermuizen die er rondvliegen. Het is overigens heerlijk koel in de grotten ook al is het wel een beetje klam, zoals het eigenlijk alleen in een grot voelt.
Buiten loop ik tegen de muur van warmte op en zoek soelaas langs de vijver. Er zwemmen prachtige grote koi in de vijfer en twee andere soorten vissen die bijna net zo groot zijn maar heel andere kleuren en vormen hebben. Een soort is volgens mij een meerval en de andere heb ik nog nooit eerder gezien. Het is een prachtige koningsblauwe vis met een prachtige lijn en glans. Ik geniet een tijd van de vissen en drink mijn zoveelste liter water vandaag.

Het is al tegen het eind van de middag wanneer ik thuis kom. Het is een heerlijke dag geweest en ik heb het gevoel dat ik ontzettend veel heb gezien. Ik ben onderweg regelmatig verschillende soorten tribes tegengekomen, maar heb eigenlijk geen kans gezien om een foto te maken. maar de beelden staan in mijn geheugen gegrift. Fantastisch!!

  • 01 Mei 2008 - 16:39

    Michiel:

    En, ben je er al achter waar ze naar liepen te vissen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Dao

Pilgrim zonder doel

Recente Reisverslagen:

02 Juni 2009

Zonnig

06 April 2009

Lente

28 Januari 2009

chúc mung nam moi!! - happy new year!!

15 Januari 2009

You are being served

15 December 2008

BVN
Kit

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 159335

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 30 April 2012

Stilte in de storm

10 Oktober 2011 - 29 April 2012

Het leven is een groot festival!

30 April 2010 - 29 April 2011

Het nodige geluk

30 November 2007 - 10 April 2009

Pilgrim zonder doel

16 Juni 2004 - 22 Juni 2007

Drie jaar en zes dagen snuffelen

Landen bezocht: