coup d'état - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Kit - WaarBenJij.nu coup d'état - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Kit - WaarBenJij.nu

coup d'état

Door: Kit Weissman

Blijf op de hoogte en volg Kit

20 September 2006 | Thailand, Chiang Mai

Gisteravond heeft het leger de macht over genomen in Thailand en daarmee de regering geleidt door premier Taksin buiten spel gezet.

Het is dinsdagavond, elf uur en ik zit net te sms-en met een Belgische kennis van mij over de plannen van de regering omtrent toeristen visa. Daarover later meer. Paul, mijn beste vriend belt op. Ik vertel hem wat ik zojuist te weten ben gekomen en hij luistert met een half oor. Maak je maar geen zorgen zegt hij wanneer ik uitgerateld ben, er is een revolutie aan de gang in Bangkok en het ziet er naar uit dat de visa kwestie voorlopig op een zijspoor zal staan. Ik ben stil, de informatie druppelt langzaam mijn hersenpan binnen. "Je neemt me in de maling!", zeg ik uiteindelijk. "Nee, echt waar!" Ik zet mijn tv aan en schakel over naar BBC World. 'Military tanks have surrounded the government offices', 'The Democratic Reform Party has claimed responsibility for the coup'. Ik lees het aan Paul voor, geen revolutie: een staatsgreep! Paul komt naar mijn hotel en samen kijken we tot diep in de nacht CNN en BBC World die overigens berichtten dat wij hen niet kunnen ontvangen.

Premier Taksin is een omstreden man. Hier in Chiang Mai, zijn geboortestad, is hij populair. Hij heeft veel geld in Chiang Mai gepompt, waarschijnlijk niet in de laatste plaats omdat zijn familie hier bijzonder invloedrijk is. Hij is erg nationalistisch en heeft hervormingen in Thailand aangebracht die hun vruchten ondertussen hebben afgeworpen.
Slecht 18 maanden geleden is Taksin voor de tweede keer tot premier gekozen, maar niet lang na de verkiezingen kwamen er geluiden van ontevredenheid. De geluiden betroffen de mate van corruptie in de regering, die overigens bekend staat als de meest corrupte regering van Asie. En dat zegt nogal wat. Leden van de regering hebben ongelooflijke hoeveelheden geld richting eigen- of familie bedrijven gesluisd en premier Taksin zelf is eerder beschuldigd van belasting ontduiking.

Er waren al maanden geruchten dat er zoiets als een coup aan te komen zat. Nou ja, geruchten in andere kringen dan de mijne. Kennelijk heeft de Democratic Reform Party gewacht tot premier Taksin in New York zat voor The United Nations General Assembly voor ze, op zeer ondemocratische wijze, de touwtjes in handen hebben genomen. Ze hebben hun trouw aan de koning gezworen en er kwamen zowaar berichten binnen dat de koning gisteravond al een vervanger voor premier Taksin had aangewezen. Deze berichten zijn tot op dit moment niet bevestigd, maar ik zou er niet raar van staan te kijken.
King Bhumibol, buitengewoon geliefd door de Thai, heeft zijn opleiding in het Westen genoten en de huidige regering van zakenlieden was hem een doorn in het oog. Als ik de Thai mag geloven geeft hij zelf de voorkeur aan ideologen, of in ieder geval mensen die geen zakelijke belangen hebben in de beslissingen die ze moeten nemen. Zoals het in het Westen het geval is, of zou moeten zijn. De genoemde plaatsvervanger van de premier is afkomstig uit het justitiele circuit en dat is een niet onaannemelijke keuze.
Ondertussen benadrukt de Democratic Reform Party dat ze slechts voor korte tijd de macht hebben overgenomen en ook dat is aannemelijk. De Thai hebben lang gevochten voor hun democratie en ze zullen niet toestaan dat dat hen zomaar wordt ontnomen.

Een vriend van Paul belt op terwijl we tv kijken. Hij belt vanuit New York. Ze wisselen informatie uit. "Oh", grinnikt Paul, "dus Taksin zit nu vlak bij jou in de buurt. Nou ik denk dat hij volgende week ook een baan bij jou in het restaurant heeft!" "Waar je hem aan kan herkennen? Hij is de man die vanavond depressief en dronken aan de bar zit."

  • 20 September 2006 - 07:27

    Walter:

    Hoi Kit, de eerste berichten deden mij schrikken, maar toen ik een paar uur later de eerste beelden en de uitgebreidere verslaggeving zag, had ik de indruk dat het er allemaal nogal rustig aan toe ging, ondanks het wapenvertoon.
    Ik ben wel blij dat je zo snel weer een reactie op waarbenjij.nu hebt gezet zodat we weten dat we ons over jou geen zorgen hoeven te maken.
    Laat gauw weer eens weten hoe het verder gaat daar in Chang-Mai (en de rest van Thailand).
    knuffel,
    Grote broer

  • 20 September 2006 - 07:39

    Walter:

    Hoi Kit, de eerste berichten deden mij schrikken, maar toen ik een paar uur later de eerste beelden en de uitgebreidere verslaggeving zag, had ik de indruk dat het er allemaal nogal rustig aan toe ging, ondanks het wapenvertoon.
    Ik ben wel blij dat je zo snel weer een reactie op waarbenjij.nu hebt gezet zodat we weten dat we ons over jou geen zorgen hoeven te maken.
    Laat gauw weer eens weten hoe het verder gaat daar in Chang-Mai (en de rest van Thailand).
    knuffel,
    Grote broer

  • 20 September 2006 - 07:47

    Giti:

    hoi kit,
    ik keek ook met spanning naar de greep, omdat mijn dochter en schoolzoon over een paar weken daar naar toe op vakantie gaan. hopelijk blijft het rustig (ja, geen annulereingsverzekering).
    fijn om te horen dat je goede vrienden naast je hebt! laat iets horen over de ontwikkelingen!
    groet,
    giti

  • 20 September 2006 - 09:04

    Mamsje:

    Zoals altijd maakten wij ons (nou ja ik) meteen ernstige zorgen. Lilian zei al: overal waar Kit komt komen er natuurrampen opstanden enz. enz.
    Maar gelukkig is hdeze staatsgreep heel rustig verlopen.
    Je hebt het goed verwoord.
    Veel liefs,
    je overbezorgde moeder en relaxte vader

  • 20 September 2006 - 09:18

    Mijo:

    Hey, I really wanted to know about you because I have heard about Thailand from news. Are you alright? Sorry I'm a little now I'll write email tonight.

  • 21 September 2006 - 09:02

    Miranda Lageman:

    Hoi kanjer,

    Inderdaad, waar jij bent is vaak wel iets aan de hand. Maar gelukkig lijkt het (van hieruit) allemaal mee te vallen. Heb je het nog een beetje naar je zin? Ik lees in je berichtje nl. weinig over jou zelf. Maar ja, waarschijnlijk heeft het bericht van de overname ook jou in haar macht.
    Hier schijnt volop de zon, en is het voor de tijd van het jaar uitzonderlijk warm (26 graden). Ik krijg daar een beetje vakantiegevoel van (terwijl ik net 6 weken gehad heb).
    Nou snoes, tot horens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

Drie jaar en zes dagen snuffelen

Recente Reisverslagen:

24 April 2007

de tien dagen grens ...

27 Maart 2007

eigenweissman³

26 Februari 2007

toen het leven nog niet zwaar was ....

12 Februari 2007

Een andere wereld

09 Februari 2007

op naar meer
Kit

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 81
Totaal aantal bezoekers 159453

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 30 April 2012

Stilte in de storm

10 Oktober 2011 - 29 April 2012

Het leven is een groot festival!

30 April 2010 - 29 April 2011

Het nodige geluk

30 November 2007 - 10 April 2009

Pilgrim zonder doel

16 Juni 2004 - 22 Juni 2007

Drie jaar en zes dagen snuffelen

Landen bezocht: