zomaar ergens heen - Reisverslag uit New Delhi, India van Kit - WaarBenJij.nu zomaar ergens heen - Reisverslag uit New Delhi, India van Kit - WaarBenJij.nu

zomaar ergens heen

Door: Kit Weissman

Blijf op de hoogte en volg Kit

11 Oktober 2004 | India, New Delhi

11 oktober 2004

Lekker vroeg op. Het is prachtig weer. Rustig aan starten we op en rond een uur of tien gaan we op pad. Zomaar ergens naartoe. We kiezen een weg die geleidelijk bergopwaarts gaat. We komen 1angs kleine dorpjes en groepen steenhakkers. De mensen zijn erg vriendelijk en uiteraard erg nieuwsgierig. Waar komen we vandaan? Waar gaan we naartoe? We weten het zelf niet.
Ruim twee uur volgen we het pad. Rachel is echt een kletskous en ze kwebbelt er lekker op los. Gezellig. We hebben afgesproken tot twaalf uur te lopen en dan terug te gaan. Dan kunnen we net nog even de tempels bezoeken voor de zon achter de bergen verdwijnt om vier uur. Klokslag twaalf uur begint het te regenen. We schuilen in een theestalletje waar we een plaatsje bij het vuur aangeboden krijgen. Het is er heer lijk warm, maar wel erg rokerig. Alleen wij hebben er last van, men is hier gewend aan rook en een van de mannen steekt ook nog even een cigaret op. Verrassend genoeg roken hier bijzonder weinig mensen in India. In Delhi is roken zelfs verboden. Een bescheiden bijdrage aan de strijd tegen luchtvervuiling.

Wanneer het stopt met regenen lopen we verder. Al snel regent het weer en deze keer stopt het niet. Het is echter geen zware bui en we lopen in de regen terug naar Bharmour.
Pas daar merk ik dat ik erg ben afgekoeld en zelfs droge kleren en twee koppen thee helpen niet. We worden uitgenodigd in de keuken bij het vuur te komen zitten, maar zelfs daar kom ik maar niet op temperatuur. De manager merkt het en verteld dat hij beneden in een onafgemaakte kamer een groter vuur voor kan maken. Uitstekend idee! De rest van de dag staat in het teken van warm worden en warm blijven. Het blijft regenen en alles is koud. Om zes uur liggen we in bed met onze gehele garderobe aan en een warm water fles. Zelfs voor lezen is het te koud. Alles moet vooral onder de dekens blijven. Ik ga er alleen nog uit om soep en thee te bestellen. De soep blijkt een uitstekend idee. Ik krijg het vrijwel onmidelijk weer warm. Het kan niet veel later dan acht uur zijn wanneer ik in slaap val.