Nieuw jaar! - Reisverslag uit Mae Sai, Thailand van Kit - WaarBenJij.nu Nieuw jaar! - Reisverslag uit Mae Sai, Thailand van Kit - WaarBenJij.nu

Nieuw jaar!

Door: Kit

Blijf op de hoogte en volg Kit

03 Januari 2013 | Thailand, Mae Sai

Om te beginnen: gelukkig nieuw jaar! En als ik een groep mensen mag geloven, is dat inderdaad maar een geluk. Het einde van de wereld -zoals we haar kennen- is al vaker voorspeld. Desondanks kregen veel mensen het toch wel benauwd op 21 december 2012. Niet alleen de Maya en Nostradamus hadden deze datum als een einde van een tijdperk aangeduid, de planeten stonden voor het eerst in 25.800 jaar op een lijn en dat moest toch wel iets teweegbrengen, zo meende bijvoorbeeld ook Hollywood en maakte er films over.

En ik, tja ik wist niet goed wat ik ervan moest denken. Het was geloof ik Epicurus die stelde: It is irrational to fear an event, if when that event occurs, we are not in existence. And, since when death is, we are not, and when we are, death is not, then it's irrational to fear death. One might just as well fear birth.

In ieder geval kwam het er bij mij op neer dat een enorme gebeurtenis, zoals het einde van de wereld, op zijn minst interessant zou zijn, hoewel onwaarschijnlijk. En zowaar -of ik moet iets hebben gemist- de wereld is nog niet vergaan. Zijn we dan aan een ander tijdperk begonnen? Ik hoop het. De technologische veranderingen (ik zeg met nadruk niet "vooruitgang") hebben een hoop teweeggebracht in de afgelopen eeuw. Ik hoop dat het in de komende tijd een sleutel mag zijn tot een beter leven voor iedereen. Een mogelijkheid voor iedereen om te leven, in plaats van overleven.

De afgelopen zes dagen heb ik mogen genieten van het stammen festival hier in Mae Salong, waar ik nu dus ben. Zoals op elk festival hier in Thailand worden er vooral een heleboel producten verkocht, in dit geval vooral thee, sieraden, tassen en kleding. Ook werd er heel veel gezongen en gedanst. De stammen, in hun mooiste kleding, in een kringetje. Hand in hand, een eenheid. Urenlang, hetzelfde deuntje, hetzelfde pasje. En ik heb er urenlang naar gekeken en heb ook verscheidene keren mee gedanst. Saai? Nee, in ieder geval niet tot het moment dat alle stammen al naar huis waren en de overgebleven Thai, Chinezen en twee buitenlanders (een Spanjaard en ik) op 31 december om 23.59 aan het aftellen gingen..... tien, negen ..... drie, twee, een ........... happy new year! En dat was het. Geen gejuich, geen zoenen, omhelzingen, niemand was aan het proosten. Het was gewoon weer een nieuw jaar, geen poespas. Zoals al eerder gezegd, ging het festival nog twee dagen door, en dit moment was duidelijk noch een einde, noch een begin voor deze mensen.

Ondanks dat het aftelmoment saai was, had ik het niet willen inruilen voor een groot feest. De zes prachtige dagen die ik dankzij het festival heb gehad maken het meer dan goed. Nee, ik ben niet jaloers op jullie die heerlijke krentenbollen en appelflappen hebben gegeten, die champagne hebben gedronken. Die vuurwerk hebben afgestoken en tot in de kleine uurtjes aan het feesten zijn geweest in het kleine cafe op de hoek of de mega bijeenkomst in de stad. Juist omdat de aantallen stammen in klederdracht hier jaarlijks drastisch slinken, was dit een unieke manier om 2012 mee te eindigen en 2013 te starten.

Ik wens iedereen voor het komende jaar een heleboel unieke en blije momenten toe, en dat zelfs de saaie momenten gepaard gaan met intense tevredenheid. Gelukkig 2013!

  • 06 Januari 2013 - 07:48

    Walter:

    Heerlijk om te lezen en prachtige foto's.
    Dank je.

  • 06 Januari 2013 - 10:10

    Janneke :

    Hoi Kit, fijn en leuk om iets van je te lezen.
    Ik heb inmiddels mijn surflessen gehad, afzien en doorpeddelen :-P Het was super leuk en ik denk dat ik het vaker ga doen! Kijk je ogen uit en ervaar met héél je zijn!
    Kus,
    Janneke

  • 06 Januari 2013 - 10:35

    Lilian Lucas:

    Hi Kit,

    Fijn dat je weer op deze site schrijft, altijd mooi om je verhalen te lezen. Als het ware reis ik met je mee en zie en beleef de dingen door jouw ogen. Jouw nieuwe jaar is in ieder geval heel kleurrijk begonnen, begrijp nu waarom ik altijd zo'n hekel heb aan die kerststerplant nu ik de natuurlijke versie op jouw foto zie, kan die in het potje niet aan tippen....
    Heel veel reisgenoegen voor de komende tijd, dikke kus, Lilian.

  • 06 Januari 2013 - 17:48

    Michiel:

    Hoi Kit,

    Jij ook een heel gelukkig 2013 en veel plezier en tevredenheid daar waar je zo graag bent!
    Michiel

  • 07 Januari 2013 - 13:28

    Droenie:

    Hey Kittekatje,
    ik kan me goed voorstellen dat je niet zou willen ruilen hebben met ons op oudejaar. Jouw begin van 2013 was veel unieker. De traditionele klederdrachten zijn werkelijk pareltjes en de kans om zo'n festival mee te maken, nou, ik zou het ook graag omruilen voor de champagne en de appelflappen (al doen we in belgië niet aan appelflappen op oudejaar :-) ), en al helemaal voor het vuurwerk! Doodsbang ben ik altijd van die knetters en spetters. ;-)
    Meid, ik wens jou een spetterend 2013 toe met nog veel meer wonderlijke reisavonturen, een dikke glimlach op je gezicht en heel veel warmte!
    Dikke zoen!

  • 08 Januari 2013 - 07:53

    Lilian:

    Ha kitje, fijn om weer wat van je te lezen. Wat heerlijk om zo lekker te genieten van al het moois om je heen. Ik hoop op veel meer mooie kleurige verhalen en foto's zodat we toch een beetje bij je zijn. X je grote zus. :-)

  • 24 Januari 2013 - 11:25

    Lilian Lucas:

    Hi Kit,

    Vandaag vier jij dat je 1 dag ouder bent geworden dan gister. Van harte met deze mijlpaal. Ik doe het maar zo want in mijn beleving is het emailadres dat ik weleens gebruik om je prive te bereiken uit de lucht. Hier is het prachtig wit en best wel koud. Dit weekeinde verwacht men dat de dooi invalt en dat is voor veel mensen jammer (ijskoorts) en voor anderen een opluchting (weer veilig naar buiten). Strak blauwe lucht en een heerlijk zonnetje is wat de dag vandaag ons te bieden heeft, niks te klagen dus. Is het bij jou ook zo zonnig? Ben reuze benieuwd hoe je het maakt.
    Dikke kus, ook van Tom, Lil.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Mae Sai

Stilte in de storm

Partime pensioen .....

Recente Reisverslagen:

01 December 2014

nieuwe verhalen

01 December 2014

nieuwe verhalen

24 Januari 2013

Verjaardag

03 Januari 2013

Nieuw jaar!

24 December 2012

schoonheid
Kit

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 159258

Voorgaande reizen:

29 Oktober 2012 - 30 April 2012

Stilte in de storm

10 Oktober 2011 - 29 April 2012

Het leven is een groot festival!

30 April 2010 - 29 April 2011

Het nodige geluk

30 November 2007 - 10 April 2009

Pilgrim zonder doel

16 Juni 2004 - 22 Juni 2007

Drie jaar en zes dagen snuffelen

Landen bezocht: